WSV Amicitia
Wandelen is gezond

Volgend jaar organiseren wij voor de 10e keer de jaarlijkse clubreis voor onze leden. Dit jubileum willen wij in 2023 vieren met een mooie speciale clubreis, iets langer en iets verder weg.
We gaan dan voor de eerste keer naar een voorheen Oostblokland achter het voormalige IJzeren Gordijn. Eind september willen we deelnemen aan de IML wandelingen in Brno, dus in Tsjechië.
Op zaterdag 23 september 2023 en zondag 24 september 2023 wordt daar voor de 54ste keer de Kudrna-IML mars georganiseerd.
Zie: KČT – IML Czech Republic – Kudrna goes around Brno Invitation (iml-czech.com)
Brno ligt nog een stukje verder weg dan Praag. In deze prachtige Tsjechische hoofdstad willen we een tussenstop maken van een paar dagen zodat we deze stad uitgebreid kunnen bezoeken.
De geplande reis, per trein, is van dinsdag 19 september 2023 tot en met maandag 25 september 2023, dus precies een week. Het wordt derhalve een 7-daagse clubreis.

De clubreis naar Straatsburg.

Ook dit jaar mochten we weer met een aantal wandelaars van onze vereniging Wsv Amicitia genieten van een clubreis. Dit keer ging het naar Straatsburg om deel te nemen aan de 6e Europiade IVV 2022 van het Duitse Kehl naar het Franse Strasbourg. De wandelingen liepen zowel op Duits, als op Frans grondgebied. De reis was van woensdag 24 augustus tot en met zondag 28 augustus. De reis van Cuijk naar Straatsburg ging gepaard met enige vertraging,  maar door gereserveerde plaatsen op de internationale trein, hadden we daar minder last van. Ruimschoots op tijd konden we inchecken in hotel Ibis Strasbourg Centre Petit France aan de Rue du Faubourg National 18 om vanaf 17.00u. te genieten van een rondleiding door onze Nederlandse gids Reint Huizinga, die ontzettend veel kennis had over de stad en zijn geschiedenis. Een groot deel van de stad staat op de Erfgoedlijst van Unesco. Er zijn fantastisch mooie vakwerkhuizen en een prachtige kathedraal. Ook de vele kades langs het riviertje de L’Ille zijn mooi om langs te wandelen.Onze complimenten gaan naar Reint voor zijn kennis en leuke begeleiding.

Op donderdag 25 augustus vertrokken we na het ontbijt per tram naar het Europese Parlement om deel te nemen aan de zgn. presidentenwandeling van 8 of 15 km. Een prachtige wandeling door een park en daarna door Straatsburg via de Pasarelle (voetgangersbrug over de Rijn) naar het Duitse Kehl.

Vanaf 17.00u. deden we met z’n allen mee aan de vlaggenparade op de Pasarelle midden op de brug over de Rijn op de grens tussen Duitsland en Frankrijk, waar de voorzitter van de Duitse wandelvereniging een toespraak hield over de verbinding tussen de Europese landen, waarna we met de fanfare en achter de vlaggendragers (waaronder ook landen buiten Europa, bijv. Japan, Canada) samen met alle buitenlandse wandelverenigingen  vertrokken naar de Feldscheune, waar de officiële opening plaats vond. Daarna terug per tram naar het hotel, waarna iedereen op eigen gelegenheid een restaurant opzocht om te eten.

Op vrijdag 26 augustus gingen we na het ontbijt weer per tram naar Kehl naar de Veldschuur om te starten voor de wandelingen tussen 5 en 25km. Daarna dronken de meesten een biertje of ander drankje in de Veldschuur en gingen per tram naar het hotel om zich op te frissen. Om 18.30u. werd er verzameld in de hotellobby, waarna wegezamenlijk  gingen eten in:                          restaurant Les fines gueules in Straatsburg. Daar hebben we heerlijk gegeten met enkele consumpties. Het was zeer gezellig en na afloop namen sommigen nog een paar drankjes in de hotellobby.

Op zaterdag 27 augustus ging het weer  per tram naar Kehl om een afstand af te leggen tussen 5 en 25km, waarbij door omstandigheden de 20km alleen over Duits gebied werd gelopen. De 5 en 10 km liepen wel over Duits en Frans gebied. Iedereen arriveerde op tijd bij de Veldschuur, waarbij degenen, die een wandelboekje hadden dit lieten afstempelen, en iedereen die het wilde een persoonlijk diploma af kon halen. Na enkel drankjes in de Veldschuur trokkken de meesten nog even naar het hotel om zich op te frissen. Rond 17.00u. werd er weer vertrokken per tram om het slotfeest in de Feldscheune mee te kunnen maken. Daar werd door de meesten ook nog gegeten. Er was een geweldig optreden van de fanfare de Rheinische Musikanten uit Auenheim, die voor een uiterst gezellige sfeer zorgden, waarbij volop gedanst werd. Enkele Fransen, kwamen zelfs onze dames om een dans vragen. Al met al een geslaagde avond! Vermoeid ging iedereen weer per tram naar het hotel.

Op zondag 28 augustus lieten we de afstand van 5km vervallen en maakten we onder leiding van Ad nog een mooie wandeling van ongeveer 3km door Straatsburg. Tenslotte dronken we onderweg nog koffie op een terrasje. Degenen, die nog niet hadden uitgecheckt deden dat alsnog. Toen iedereen bij het hotel was gearriveerd, werd de bagage opgehaald. Rond 12.30u. liepen we gezamenlijk naar het Gare Central om de trein te pakken voor de terugreis. We konden een trein eerder nemen, waarna we in Appenweier over moesten stappen op de trein naar Karlsruhe. Daar begon voor ons een soort survivaltocht. De eerste trein konden we niet nemen, omdat deze overvol was. De volgende konden we net binnenboord komen, waarbij onderweg diverse capriolen gemaakt moesten worden om mensen uit de trein te laten. Van Karlsruhe naar Düsseldorf hadden we gelukkig weer gereserveerde plaatsen.. Al wilde 2 mensen in het begin geen plaats afstaan. De conducteur moest uiteindelijk duidelijk maken, dat zij moesten vertrekken. In Düsseldorf had onze trein zoveel vertraging, dat we een kortere tijd hadden om over te stappen, maar ook de trein van Düsseldorf naar Venlo had weer vertraging, zodat we ongeveer een uur later in Venlo aankwamen. Gelukkig bleek de trein naar Cuijk gewoon op tijd te vertrekken, zodat we om 23.07u. in Cuijk aankwamen. Ondanks de reisperikelen hebben we het enorm naar onze zin gehad.

Onze dank gaat uit naar onze reisleiders: Henk Rutten, Henk Vissers, Reint Huizinga en de thuisblijvende medeorganisator Mark Schuurmans.

Op naar het volgend jaar! Groeten namens alle wandelaars, Arie.

Clubdag 16 september 2023

Deze wordt georganiseerd  door Susan Abels, Nel schreven en Monique van Erkelens