Clubreis 2026 België


In 2026 organiseert de Commissie Clubreizen van WSV Amicitia van woensdag 10 juni tot zondag 14 juni een reis naar onze Zuiderburen. Daar vindt in Bütgenbach in de Oostkantons, het Duitstalige deel van België, de 8 ste IVV- Europiade plaats. Dit evenement heeft tevens de IML-status. zie: https://imlwalking.orgBehalve wandelen kan er ook worden gefietst of gezwommen, dus sportieve mogelijkheden te over. Vier jaar geleden waren we overigens ook vertegenwoordigd bij de 6e Europiade, destijds in het Franse Straatsburg en het Duitse Kehl. Zoals altijd willen we vooraf en/of achteraf wat bezienswaardigheden bezoeken zodat de reis niet alleen tot wandelen beperkt blijft.


Globaal reisschema:


Woensdag 10 juni: vertrek naar Bütgenbach, met onderweg een stadswandeling in Aken. In de avonduren vlaggenparade en opening van de 8ste Europiade.
Donderdag 11 juni: deelname 8ste Europiade.
Vrijdag 12 juni: deelname 8ste Europiade.
Zaterdag 13 juni: deelname 8ste Europiade.
Zondag 14 juni: vertrek naar Mill met onderweg nog een excursie.







Clubreis 2025 Amicitia – Wenen – IML Einhornmarsch Seefeld


DAG 1 - Maandag 15 september 2025
Om 6 uur bij Henk Vissers verzamelen. Jammer genoeg had 1 persoon (Cathy Slaats) zich afgemeld voor deze reis. Heel jammer maar begrijpelijk. Dan vertrekt het gezelschap richting de trein in Goch. Na ruim een uurtje treinen  was er tijd voor koffie en onhandige Wilma gooide meteen haar eigen koffie over (gelukkig) haar eigen broek.

Omdat we nog niet lang genoeg getreind hadden vertrokken we vanaf Düsseldorf weer voor zo'n slordige 10 uurtjes.  Rond 19.45u kwam het 24 koppige gezelschap in Wenen aan, waar we verder gingen met de metro. Zo, dat systeem kennen we nu ook weer! Dan in colonne over de stoep naar het hotel H+. Pfff wat hadden we het warm. Snel even inchecken en naar de kamers en vervolgens onze knorrende magen vullen in een super gezellig - bleek later - Boliviaans restaurant waar de toon naar een gezellige week werd gezet.


DAG 2 - Dinsdag 16 september 2025
Voor vandaag stond de stadswandeling door Wenen gepland o.l.v. Reint. Om 9.00u verzamelden we in de hotellobby en al snel begaf het gezelschap van Amicitia zich wandelend en daarna met de tram richting het centrum van Wenen. Voor Reint was het even wennen om na 18 jaar weer een groep door Wenen te leiden maar al snel had hij de smaak weer te pakken. Hij bracht ons bij de mooiste gebouwen en standbeelden van Wenen, en dat zijn er veel. Na ruim 2 uur wandelen werd er al vanaf verschillende hoeken "koffie" geroepen. De groep van Amicitia werd opgesplitst in 3 groepjes die elk op een andere locatie neerstreken voor koffie met Apfelstrudel of Sachertorte. Daarna ging de rondleiding nog even door om daarna te verdwijnen in het gezelschap tussen de toeristen/studenten in het gebied van het zogenaamde Kunsthaus Wien Museum Hundertwasser. Kleurrijke huisjes, die zo scheef als een hoepel op én naast elkaar gerangschikt waren en de nodige prachtige plaatjes opleverde. Het liep er vol met toeristen en studenten en ook de groep van Amicitia kreeg 10 minuten tijd om de mooiste souvenir winkeltjes te bekijken; wie dat bedacht had? Zeker geen vrouw! Lastig was het wel om iedereen weer de tram in te krijgen, maar nadat we 2 trams nagezwaaid hadden, was de groep weer compleet en waren de dames enkele tasjes rijker. De avond werd enigszins gesplitst doorgebracht bij een Iers restaurant en uiteraard weer afgesloten bij de Boliviaan.


DAG 3 – Paleis Schönbrunn
Om 9.00u was het wederom verzamelen in de hotellobby om met 21 personen de reis te maken naar Paleis Schönbrunn. Schönbrunn met het paleis van Sissi was fantastisch, je kon er het paleis en de schitterende tuin bezichtigen en een aanrader is om de Kapuzinergruft van Sissi in Wenen te bezoeken. De 21 personen hadden dit in groepjes elk op hun eigen manier gedaan.
Henriëtte V., Bep en Wilma gingen niet mee; zij hadden hun eigen plan getrokken. Rond 10 uur vertrok het 3-tal om op eigen kracht Wenen te verkennen. Na een tijdje haakte Bep af omdat haar knie opspeelde. Henriëtte en Wilma gingen verder richting Donau; op hun programma stonden wederom de winkeltjes bij Hundertwasser en na een paar keer gespeeld te hebben met de metro hadden ze ook dit deel van Wenen weer gevonden. Drs P. zou gezegd hebben "heen en weer"....maar het houdt de dames van de straat! Later in de middag druppelden de wandelaars weer het hotel binnen om zich voor te bereiden op het avondprogramma. Tien personen, gekleed in hun mooiste outfit, gingen naar het Musikverein voor een concert. De anderen besteedden hun avond elders in Wenen, wat uiteenliep van het bezichtigen van een verlichte kerk tot gewoon een lekkere cocktail drinken bij het Bolivaans restaurant La Paz.


DAG 4 - Uitchecken uit Wenen en op naar Seefeld
Wekker vroeg gezet, douchen, koffers pakken, eten en om 9.45u rolde het Millse gezelschap weer in colonne naar de U-Bahn onder leiding van Henk, Henk en Reint; Marc sluit de rij weer. Na diverse metrostationnetjes was het een uurtje wachten op de trein naar Innsbruck. Om 10.45u kwam de Zug met cabine no. 32 die het wandelgezelschap Wenen uit sleurde. In Salzburg hadden we geen aansluiting met de trein naar Innsbruck, dus we mochten verder reizen met de bus. Ohoh... bij de grens grote controle van paspoorten met maar liefst 6 politieagenten. En gelukkig mocht iedereen weer mee verder, zelfs Jan!🤣 Waarom de trein in Salzburg niet verder ging was onduidelijk, we moesten nu enkele uurtjes omrijden via Zuid-Duitsland naar Innsbruck. André en Nola - die met eigen auto waren - wachtten het gezelschap van Amicitia al op bij het prachtige Hotel Christina in Seefeld.


DAG 5 - Vrijdag 19 september 2025 - De dag dat er gewerkt moet worden
'S morgens om 7 uur ontbijt, daarna om 8 uur verzamelen en op naar de bus die voor Amicitia zou gaan rijden maar helaas, die kwam niet! Daarom ging het "rood" gekleurde gezelschap pas iets voor 9 met de lijndienst richting Leutasch waar de Einhornmarsch voor de 25e keer op rij ging beginnen. Zesentwintig leden van Amicitia hadden zich voor de 1e keer ingeschreven. Een aantal personen gingen 10 km wandelen; de rest ging voor de 20. Het weer zat enorm mee, 's middags ongeveer 28° en gelukkig gaven de wandelpaden voldoende schaduw. De eerste 5 km voerde alle wandelaars op de diverse afstanden over hetzelfde pad, daarna verloren de mensen op de 20 km de wandelaars van de 10 km uit het oog. Aanvankelijk was alles vrij vlak, maar na een tijdje mocht er toch ook geklommen en afgedaald worden. De laatste klim was voor beide afstanden een pittige bult maar de "keien" van Amicitia hadden de vuurdoop allemaal overleefd. Rond half 5 was bijna iedereen weer in het hotel, Reint kwam iets later maar was nog mooi op tijd binnen. In de avond werd er met groepjes in het dorp Seefeld gegeten. Seefeld is een toeristisch dorp met veel toerisme en het bruist van de restaurantjes en de daarbij behorende terrasjes. Morgen, de 2e dag van de Einhornmarsch, worden alle afstanden dwars door Seefeld geleid waar de wandelaars muzikaal binnen gehaald worden.


DAG 6 - Zaterdag 20 september 2025
Nu wordt het echt spannend. Dag 2 van de Einhornmarsch is voor alle afstanden de pittigste. Het schema in ons boekje laat behoorlijk wat pieken en dalen zien, dat betekent wat meer klimmen en misschien wel afzien dus mijn stokken gaan mee. Snel eten om 7 uur want we willen de bus van 7.55u halen. Natuurlijk ben ik (Wilma) weer te vroeg voor het ontbijt maar dit geeft me mooi de tijd om aan het verslag te werken. Rond 7.55u stappen er al een aantal mensen van Amicitia op de bus die hen naar de start vervoert. Een bus later volgt de rest. Het wordt warm dus snel in de startblokken en het avontuur tegemoet. Gisteren was een mooie wandeldag met zon en veel schaduw, maar de 2e dag overtrof alles. Zon, mooie klimmetjes, perfecte afdalingen, schitterende vergezichten, goed verzorgde rustposten, met z'n allen in de lift om vervolgens weer 194 traptreden te beklimmen, gezellige mensen; en op het eind met de kabelbaan naar beneden. Ik zou niet weten hoe deze dag gezelliger gemaakt had kunnen worden. Al met al een perfecte 2e wandeldag. In het hotel werd er nog volop gebruik gemaakt van het zwembad en sauna en in groepjes werd er in het hotel of buiten de deur gegeten (in 1 restaurant werd er zelfs met de muzikant mee gejodeld). Nog snel een slaapmutsje op het terras en naar de kamer waar het bed de wandelaars opwachtte voor hun schoonheidsslaapje.


DAG 7 - Zondag 21 september 2025 - laatste wandeldag
Om 6 uur klonken er schoten en de kerkklok luidde volop. Wat betekent dit: begin van de herfst, begin jachtseizoen, of hert overleden? Allemaal vroeg op pad omdat Helma en Willy om 16.00u gehuldigd worden door IML. Het stel heeft in 8 verschillende landen een meerdaagse gewandeld, knap hoor!
Deze derde wandeldag verliep prima; de meesten van onze groep hadden elkaar tijdens een stevige klim, een lange afdaling of op een rustplaats wel ergens getroffen. Het zonnetje was weer volop aanwezig en de zweetdruppels liepen als parels over ieders gezicht. Reint had vandaag gekozen voor de 10 km maar vond deze afstand maar appeltje-eitje, terwijl Roos was geswitcht van de 10 naar de 20, ook appeltje-eitje. De afstand van 20 km had de organisatie een tikkeltje verlengd met een extra rust-drinkplaats waardoor menigeen in verwarring raakte.

Deze laatste wandeldag van de Einhornmarsch mag de boeken in als een hele mooie met een temperatuur van ± 25° maar toch enerverende dag. De eerste groep strandde in de vroege ochtend even op een parkeerplaats omdat de bus problemen gaf maar na een tijdje hobbelden we gewoon weer verder richting start. Minder leuk was de val van Willy die voor zijn verwondingen verderop in het ziekenhuis behandeld moest worden, maar gelukkig kwamen Helma en Willy rond 18.15u weer terug in het hotel zodat het stel kon aansluiten bij het diner in de Seefelder Stube.


DAG 8 - Maandag 22 september 2025 - reis terug naar huis
In de nacht had het geregend en de temperatuur was toch met zeker 10° terug gelopen. Om 8 uur een gezellig gezamenlijk ontbijt met sachertorte en om 9.30u vertrekken we richting station om vervolgens zo'n slordige 1000 km te treinen richting Goch. Echter zo vlekkeloos zou deze dag niet verlopen. Vanaf München verliep het reizen een tikkeltje gestrest omdat de treinen te laat of overvol waren. Maar de trein in Düsseldorf spande de kroon: 'die kwam gewoon niet', waardoor we uiteindelijk in colonne met 6 taxi's richting Goch reden en rond 01.30u bij Henk Vissers in Mill arriveerden.

Jammer, maar we kijken hier toch met een lach op terug. Het enige wat telt is dat we weer een geweldige IML wandelreis gezamenlijk beleefd hebben met prachtige routes, lieve mensen en hartstikke mooi weer.

Organisatie, Henk, Henk, Marc en Reint, ontzettend bedankt hiervoor. Chapeau.